W jednym z wcześniejszych artykułów próbowałem doradzić jak zlokalizować i ewentualnie usunąć usterkę w automatycznej bramie garażowej. Dzisiaj parę wskazówek dotyczących posesyjnych bram ogrodzeniowych z napędami i szlabanów.
Pewne objawy są identyczne bez względu na to czy jest to brama przesuwna czy rozwierana, dlatego na początku opowiem o usterkach występujących w obu tych rodzajach bram.
Chcesz otworzyć bramę ogrodzeniową lub szlaban, naciskasz na przycisk pilota i nic się nie dzieje ...
Jak sprawdzić samego pilota opisałem w poprzednim artykule. Nadmienię tylko, że czasem jest dobrze podejść blisko urządzenia i sprawdzić jaki jest zasięg działania. Przy słabej baterii drastycznie się on zmniejsza, podobnie jest wtedy gdy pilota zostawiamy w aucie na mroźną zimową noc. Mogą też występować w okolicy zakłócenia, które skutecznie zagłuszają sygnał z Twojego pilota.
Zacznij od sprawdzenia, czy w rozdzielni elektryczne zabezpieczenie obwodu bramy nie jest opuszczone, jeżeli tak spróbuj je podnieść i może problem został rozwiązany. Jeżeli zabezpieczenie jest podniesione to podejdź do centralki napędu, w napędach bram ogrodzeniowych przesuwnych znajduje się ona pod pokrywą napędu, w napędach bram ogrodzeniowych rozwieranych jest to najczęściej skrzynka o wymiarach około 20x30x10 cm zamocowana na murku ogrodzeniowym lub wsporniku. Niektóre modele mają centralę schowaną w jednym z siłowników. Posłuchaj czy słychać ciche klikanie po naciśnięciu przycisku pilota ? Możesz też bezpiecznie otworzyć obudowę napędu lub drzwiczki centrali i sprawdzić czy nie świeci żadna dioda na centrali. Jeżeli żadna dioda się nie świeci to mamy pewność, że centrala ma uszkodzony jeden z bezpieczników.
Najpierw wyłącz bezpiecznik zasilania !!! Poszukaj gdzie na płycie znajdują się czarne okrągłe oprawki lub wtyczki w których znajduje się bezpiecznik, sprawdzić go i ewentualnie wymienić na identyczny. Lokalizacji bezpieczników można próbować poszukać w instrukcji ( jeśli ją masz lub ściągnąłeś z internetu). Jeśli nie jesteś pewny, że sobie z tym poradzisz to lepiej to zostawić fachowcom niż coś samemu uszkodzić.
Drugim bardzo ważnym elementem do sprawdzenia są fotokomórki zabezpieczające. Należy zobaczyć czy nic ich nie zasłania, czy jakieś rośliny, które trochę urosły nie przecinają promienia fotokomórki np. podczas ruszania się na wietrze.
Jeżeli te elementy zostały sprawdzone i nic nie udało się odnaleźć to musisz napęd wysprzęglić i ręcznie otworzyć bramę ogrodzeniową. Jest bardzo wiele różnych typów napędów i trudno jednoznacznie powiedzieć jak to się robi, najczęściej musisz odsunąć lub odchylić małą klapkę zabezpieczającą pod którą znajduje się gniazdo do włożenia klucza. Czasem mamy kluczyki plastikowe trójkątne i trzeba dokładnie włożyć je w gniazdo zwracając uwagę na występujące wyżłobienia lub wypustki znakujące pozycję kluczyka w zamku. Coraz częściej stosowane są jednak kluczyki metalowe, które wsuwamy w zamek. Po przekręceniu klucza najczęściej możemy odchylić jakąś klapkę lub dźwignię i dzięki temu przesunąć wałek z kółkiem zębatym w napędzie i rozłączyć przekładnię zębatą. Często towarzyszy temu lekki opór, w skrajnych przypadkach, kiedy nikt tam nie zaglądał przez kilka lat ten mechanizm będzie stawiał tak duży opór, ze może dojść do wyłamania dźwigni … Dlatego zalecam aby minimum raz w miesiącu przeprowadzić taką czynność profilaktycznie, po to by mechanizm nie zastał się w tulejkach i by można było nim w sytuacji awarii poruszać. Ponadto należy regularnie smarować otwór na klucz w zamku, tym bardziej, że napędy są narażone na opady deszczu czy śniegu i należy o nie zadbać tak jak o zamki w samochodzie. Te same zasady dotyczą zamków w szlabanach.
Brama, która została rozblokowana powinna dać się poruszać się z pewnym wyczuwalnym oporem przekładni, ale jest to opór jednostajny. Jeżeli w czasie jej poruszania poczujemy jakieś dodatkowe opory to będzie znaczyło, że zawiasy lub wózki bramy są zatarte i wymagają pilnej interwencji. Takie opory mogą też powodować zabrudzenia piaskiem lub ziemią w szynie jezdnej, unosząca się na mrozie kostka brukowa, rozrastające się gałęzie krzewów.
Może wystąpić jednak sytuacja, że brama ogrodzeniowa otworzyła się ale nie chce się prawidłowo zamknąć. Jeżeli nie zamyka się w ogóle to proszę sprawdź czy masz zamontowane fotokomórki zabezpieczające na słupkach ogrodzeniowych lub dodatkowych wspornikach. Jeżeli są ( a zawsze powinny być), to zobacz czy nic ich nie zasłania, większość z nich powinna cichutko kliknąć przekaźnikiem jeżeli się je zasłania. Jeżeli nie ma żadnego klikania a widzisz w jednej z nich świecącą się stale diodę która nie zmienia swojego stanu przy zasłanianiu ręką o najprawdopodobniej fotokomórki nadają się do wymiany przez serwis. Wtedy pozostaje rozblokowanie bramy i ręczna obsługa do czasu przyjazdu serwisu.
Zdarzyło się kilkadziesiąt razy, że w centralach zamieszkały sobie różne małe stworzonka, wyciągaliśmy już martwe myszy i żaby, ślimaki czy pająki to również nieodłączni towarzysze uwielbiające mieszkać w nowoczesnych urządzeniach. Mieliśmy też sytuację gdzie po przyjeździe stwierdzaliśmy pogryzione przewody przez naszych zębatych towarzyszy. Bywało też, ze bramy nie dało się pełni otworzyć bo wsuwała się w szczelinę gdzie zebrał się śnieg, gałęzie czy coś po prostu wpadło na tor ruchu bramy. Bramy rozwierane służą czasem jako pług do sprzątania śniegu ...
Zalecamy przeprowadzanie regularnych przeglądów okresowych bram z napędami, dla posesji użytkowników indywidualnych ich częstotliwość nie powinna być mniejsza niż co 2 lata. Jeżeli urządzenia takie są zamontowane dla Wspólnot Mieszkaniowych to częstotliwość przeglądów należy zwiększyć do 6 miesięcy, przy małych osiedlach maksymalnie do 12 miesięcy. Podobnie należy podejść do szlabanów, które przy dużych osiedlach powinno się serwisować co min. 3 miesiące.
Jeżeli udało mi się pomóc w tej trudnej sytuacji to super. Jeżeli nadal napęd lub brama ogrodzeniowa czy szlaban nie działają to proszę Ciebie o wysłanie zgłoszenia serwisowego, które znajduje się na stronie głównej naszej firmy. Jeżeli masz taką możliwość to wpisz w zgłoszeniu nadany przez nas numer serwisowy naklejony na pokrywie napędu lub centrali sterującej napędu bramy lub dołącz do zgłoszenia zdjęcia siłownika czy też zbliżenie uszkodzenia jakie zauważyłeś. To nam ułatwi przygotowanie się do naprawy i da szanse na szybsze usunięcie usterki.