Szlabany parkingowe

Szlabany parkingowe zwane także barierami lub rogatkami to urządzenia służące do szybkiego i skutecznego zamknięcia wjazdu na teren firmy, parkingu czy prywatnej drogi na terenie wspólnoty mieszkaniowej. Rosnąca ilość samochodów na naszych ulicach, brak nowych miejsc parkingowych i wprowadzanie wysokich opłat za korzystanie z już istniejących stanowisk powoduje, że większość firm i wspólnot stara się zabezpieczyć miejsca parkingowe dla swoich użytkowników poprzez zamykanie wjazdów. Do tego typu rozwiązań świetnie nadają się bardzo skutecznie działające szlabany parkingowe.

Ze względu na rozwiązania techniczne można je podzielić na dwie grupy: bardzo popularne szlabany elektromechaniczne, gdzie napęd z silnika elektrycznego na ramię szlabanu przenoszony jest za pomocą przekładni mechanicznej oraz rzadziej spotykane ze względu na nieco wyższą cenę szlabany z silnikiem bez szczotkowym o bardzo wysokiej sprawności, trwałości obliczanej na 5 mln cykli i krótkich czasach otwarcia i zamknięcia już od 0,8 sekundy.

Szlabany mogą mieć ramiona o różnych długościach, od 2,5 m, poprzez 3 m, 4 m, 5m, 6m, 7m aż do specjalnych konstrukcji których ramię może mieć długość nawet 12 metrów. Większość modeli może współpracować jako tandem w systemie Master-Slave, można je doposażyć w fartuchy pod ramieniem uniemożliwiające przejście pod opuszczonym ramieniem czy sprząc z kolczatką drogową stosowaną często w przypadku parkingów strzeżonych. Szlabanem możemy zamknąć wjazd nawet do garażu podziemnego z nisko umieszczonym stropem stosując system łamania ramienia. Praktycznie każdy model szlabanu może współpracować z sygnalizacją świetlną sterującą w razie potrzeby kierunkiem ruchu.

Coraz częściej na inwestycjach we Wrocławiu wyposażamy nasze szlabany w kilka opcjonalnych i bardzo przydatnych elementów. Pierwszym z nich jest oświetlenie led umieszczone na ramieniu szlabanu. Standardem jest wyposażenie szlabanu parkingowego w taśmę z diodami led o czerwonym kolorze. Mamy możliwość włączenia ich świecenia na stałe lub tylko podczas ruchu ramienia szlabanu. Coraz częściej pojawiają się modele w których możemy zamontować taśmę led rgb, a sterownik zmienia światło na ramieniu z czerwonego na zielone dopiero po uzyskaniu pełnego otwarcia. Niektóre nowoczesne modele oferują możliwość sygnalizacji czerwone/ zielone na pierścieniu świetlnym umieszczonym na pokrywie korpusu szlabanu, w innych modelach możemy zamontować pomarańczowe światło ostrzegwcze, świecące w czasie ruchu ramienia szlabanu.

Kolejnym elementem, który montujemy bardzo często w szlabanach na wrocławskich osiedlach jest sterownik SOS. Jest to urządzenie, które rozpoznaje tzw. sygnały YELP czyli dźwięki jakie wysyłają karetki Pogotowia Ratunkowe czy samochody Policji i Straży Pożarnej. Sterownik po rozpoznaniu takiego sygnału przekazuje informację do centrali szlabanu parkingowego i powoduje jego natychmiastowe otwarcie, aby umożliwić wjazd dla pojazdu uprzywilejowanego. Dodatkowo należy taką instalację zgłosić do Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu, dzięki czemu już na etapie przyjmowania zgłoszenia operator numeru 112 będzie wiedział, że wjazd na osiedle jest możliwy dzięki sterownikowi SOS.

Jeszcze innym elementem wyposażenia dodatkowego jest system akumulatorów z kartą sterowania podnoszącą szlaban do pozycji otwartej w przypadku wyłączenia zasilania i jego samoczynne opuszczenie po przywróceniu napięcia. Znakomicie ułatwia to funkcjonowanie mieszkańców wspólnoty w przypadku sytuacji awaryjnego wyłączenia prądu.

Oczywiście każdy ze szlabanów można wyposażyć w zabezpieczone sterowanie radiowe przypisane tylko dla określonych mieszkańców upoważnionych do korzystania z parkingu czy sterownik GSM, dzięki któremu za pomocą uprawnionego przez administratora telefonu komórkowego otworzymy szlaban nawet z najodleglejszej lokalizacji.

W przypadku szlabanów istotnym parametrem jest ilość cykli jakie mogą wykonać oraz czas otwarcia i zamknięcia szlabanu. W obu tych kategoriach bezkonkurencyjne są nowoczesne szlabany charakteryzujące się wytrzymałością kilku mln. cykli oraz czasem otwarcia 0,8 sekundy przy ramieniu o długości 3 m wymaganych w systemach parkingowych lub autostradowych. Ich miękka i cicha praca odróżnia je od mniej zaawansowanych technicznie ekonomicznych rozwiązań szlabanów elektromechanicznych. Te jednak cieszą się ogromną popularnością ze względu na bardzo korzystne ceny urządzeń.

Osobną, stosunkowo rzadko stosowaną grupę stanowią szlabany ręczne. Tu również już coraz rzadziej spotyka się zwykłą rurę umieszczoną na słupku ze sworzniem, a ich miejsce zajmują dopracowane konstrukcje, w których ramię jest zabezpieczone przed opadnięciem przez amortyzator gazowy.

Zapraszamy do naszej siedziby, gdzie możecie Państwo w pełni docenić walory użytkowe nowoczesnego szlabanu hydraulicznego B680 oraz blokady hydraulicznej wpuszczanej w jezdnię.

Szukaj